F1

Som ny iværksætter kan det nogle gange være en ordentlig udfordring at få sat hjul under virksomheden og få udbredelse og salg til at rulle. Der er mange konkurrenter derude, og mange af dem er væsentlig større og har væsentlig flere resurser end man selv. Derfor er det nødvendigt med nogle gode strategier, og den vigtigste af disse handler om PR og branding. Dette er to nøgleord, der er med til at bestemme succesen for ethvert nyopstartet firma. Kommer man ud med sit budskab til mange potentielle kunder, vil man vokse i popularitet. Lykkes det ikke, ja så er der risiko for, at man brænder sammen.

Man hvordan laver man så god PR og branding? Har man et forholdsvist beskedent budget, så kan det synes umuligt at kunne nå med samme rækkevidde som de mere etablerede konkurrenter. Men det kan faktisk godt lade sig gøre at lave god PR på et mindre budget. Nøgleordet her er slet og ret kreativitet. Man er nødt til at tænke uden for boksen, og turde at gøre nogle ting, som de andre ikke tør. Især hvis man ønsker at nå ud til den lidt yngre gruppe af potentielle kunder.

Tryk dit brandnavn på et kondom

Kondomer er et af de mere kreative og nytænkende områder inden for branding. Du tænker måske, at det lyder meget underligt at koble beskyttelse med PR. Og det er de i og for sig også – og så alligevel ikke. Du kan nemlig bruge kondomer på flere måder for at fremme dit firma. Det du i korte træk kan gøre, er at få speciallavet en portion kondomer med dit firmas logo eller navn på. Logoet kan enten sidde på pakken eller på de enkelte kondomers indpakning. På den måde vil brugerne af kondomerne altså se navn eller logo og tænke over afsenderen, hver gang de bruger et kondom.

Hvordan man bruger kondomerne i PR-øjemed er op til én selv. Mange firmaer vælger for eksempel at distribuere dem gratis i forbindelse med arrangementer, messer, events eller lignende. Dette fungerer særligt godt, hvis der er tale om et arrangement, som henvender sig til det lidt yngre publikum. Det er nemlig oftest dem, som vil have behov for kondomerne og blive reelt glade for dem. Det er derfor også dem, som med størst sandsynlighed vil lægge mærke til brandnavnet og huske det. Men man kan også vælge at forhandle dem, for eksempel over nettet.

Send et tydeligt signal med distribuering af kondomer

At vælge kondomer som branding sender et tydeligt og friskt signal til omverdenen. Der er ikke noget vulgært eller frækt i at dele eller sælge ud af kondomer – tværtimod viser denne handling omtanke og ansvar, da det i sidste ende er dette, kondomer står for. Denne etik vil helt sikkert appellere til mange kunder, igen særligt den yngre målgruppe. Bruger man kondomer som branding som Gummihat.dk, vil man ydermere skille sig ud fra mængden, og på den måde helt sikkert blive husket.